خبرنگاران گسترش تجارت خارجی به وسیله تقویت دیپلماسی مالی با اکو

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران- خبرنگاران- رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: برقراری دیپلماسی مالی با کشورهای عضو سازمان همکاری های مالی اکو می تواند موجب افزایش چشمگیر تجارت خارجی گردد.

خبرنگاران گسترش تجارت خارجی به وسیله تقویت دیپلماسی مالی با اکو

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگاران، با شروع شیوع کرونا در دنیا، بخش مالی کشورها به ویژه تجارت دنیای با مسائل فراوانی روبرو و فرایند افزایشی آن متوقف شد یا فرایند کاهشی چشمگیری را شروع کرد.

ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود و از اسفندماه سال 98، ویروس همه گیر کووید 19 به کشور ما نیز رسید و بخش های مختلف مالی را تحت تاثیر قرار داد.

کرونا در شروع موجب بسته شدن مرزها شد و صادرات و واردات کالا را با مسائلی همراه کرد و بعد از آن نیز که به مرور مرزها گشایش یافتند، محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا به افزایش تجارت یاری شایانی نکرد.

از جمله کشورهایی که ایران تجارت قابل توجهی با آنها داشت کشورهای عضو سازمان همکاری های مالی اکو بودند که به همین دلیل مهرداد سعادت رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار مالی خبرنگاران با بیان اینکه حجم تجارت به دلایل مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا در دنیا کاهش داشته است، گفت: پیش از این تجارت قابل توجهی با کشورهای عضو سازمان اکو داشتیم که از این پس نیز با برقراری دیپلماسی مالی می توان مبادلات تجاری را افزایش و حجم آن را ارتقا داد.

وی اضافه نمود: موضع اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در مسائل سیاسی، بر اساس دیپلماسی مالی بود زیرا برای تجارت فعلی سال ها کوشش شده و نباید از بین برود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسائل کشورهای دنیا با گفت و گو قابل حل است، توضیح داد: نمی توان تک بعدی در دنیا بود و شرایط مالی خوبی را فراهم کرد.

سعادت با اشاره به صادرات 21 میلیارد دلاری ایران به سایر کشورها، گفت: در این مدت 75 درصد کالاها به کشورهای همسایه صادر شده است که سهم ترکیه هفت میلیارد و 400 میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه شاهد رشد منفی 41 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل در تجارت با این کشور عضو سازمان اکو بودیم، تاکید نمود: این کاهش دلایل مختلفی از جمله بسته بودن مرزها و محدودیت ترددها داشته که مانع افزایش، رشد و بهبود تجارت با ترکیه در آینده نخواهد بود.

تجارت ایران با سازمان همکاری مالی اکو به روایت آمارها

ایران، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان عضو سازمان همکاری مالی اکو هستند که در نیمه نخست امسال ایران با این کشورها بیش از 9 میلیون و 199 هزار تن برابر با چهار میلیارد و 542 میلیون و 530 هزار و 920 دلار تجارت اجرا شده است.

سهم صادرات ایران در این بازه زمانی بالغ بر 6 میلیون و 540 هزار و 295 تن برابر با 2 میلیارد و 526 میلیون و 18 هزار و 538 دلار بوده که از این میزان، کشور افغانستان با یک میلیارد و 108 میلیون و 798 هزار و 627 دلار، مقصد اول صادراتی کالاهای ایرانی به این اتحادیه بوده است.

ایران در این مدت بالغ بر 2 میلیون و 657 هزار و 706 تن کالا برابر با 2 میلیارد و 16 میلیون و 512 هزار و 382 دلار از کشورهای عضو سازمان همکاری های مالی اکو واردات داشته که بیشترین میزان واردات از کشور ترکیه به ارزش یک میلیارد و 834 میلیون و 247 هزارو 948 دلار بوده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5981

به "خبرنگاران گسترش تجارت خارجی به وسیله تقویت دیپلماسی مالی با اکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گسترش تجارت خارجی به وسیله تقویت دیپلماسی مالی با اکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید