آنالیز شرایط اشتغال طی سال های 96 تا 98، رشد ملایم شمار 2 شغله ها در 3 سال گذشته

به گزارش مجله بای بلاگ، طبق آخرین آمارها در بین سال های 96 تا 98 تعداد دوشغله ها از 726 هزار نفر به 834 هزار نفر رسیده است که 70 درصد این افراد برای شغل دوم به فعالیت کشاورزی روی آورده اند.

آنالیز شرایط اشتغال طی سال های 96 تا 98، رشد ملایم شمار 2 شغله ها در 3 سال گذشته

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، مسائل مالی و کوشش برای تامین هزینه های زندگی، مهمترین دلیل است که افراد به شغل دوم روی بیاورند. همچنین دستمزد پایین در شغل اصلی و یا نگرانی نسبت به از دست دادن شغل، افراد را به کسب درآمد بیشتر یا انجام شغل دوم ترغیب می نماید.

دوشغله یا چند شغله بودن افراد هر چند ممکن است وضع معیشتی خانواده را بهبود بخشد، اما در میزان بهره وری، سلامت جسمی و روحی و تعامل با اعضای خانواده موثر خواهد بود. از سوی دیگر انجام چند شغل توسط یک فرد، فرصت های شغلی را از افراد بیکار سلب می نماید و این امر در شرایطی که سالیانه یک میلیون نفر به جمعیت بیکار کشور افزوده می گردد، باید مورد توجه قرار گیرد.

طبق آخرین آمار اعلام مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سهم شاغلان دو شغله و بیشتر بین سال های 96 تا 98 از 3.1 درصد به 3.4 درصد افزایش یافته است. هر چند سهم این شاغلان هنوز به پنج درصد نرسیده است اما فرایندی افزایشی با شیب ملایم دارد.

در دو سال گذشته شاغلان کشاورزی، جنگلداری و ماهیگری بیشترین سهم را در بین دو شغله ها داشتند یعنی حدود 49.4 درصد تا 54.4 درصد جمعیت دو و چند شغله ها را به خود اختصاص دادند. همچنین طبق آمار سال گذشته 70.6 درصد شاغلان دو شغله به فعالیت مالی کشاورزی پرداخته اند و این موضوع در سال های 96 و 97 به ترتیب 66.8 درصد و 66 درصد بوده است.

معمولا تصور می گردد که شاغلان بخش های مختلف مالی برای تامین کسری درآمد خود به مسافرکشی روی می آورند این در حالی است که براساس آمار سال گذشته تنها 3.2 درصد دو شغله ها به حمل و نقل زمینی پرداختند و این سهم در سال های 96 و 97 نیز به ترتیب 3.7 درصد و 4 درصد بوده است. از سوی دیگر 67.9 درصد شاغلان مسافرکش، بخش کشاورزی را به عنوان شغل دوم برگزیده اند.

نتایج یافته ها نشان می دهد که شاغلانی که در زمینه آموزش فعالیت دارند ترجیح می دهند در شغل دوم هم در این بخش فعالیت نمایند یا اینکه به فعالیت کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری و عمده فروشی، خرده فروشی، تعمیر وسایل موتوری و موتورسیکلت بپردازند.

در دوره زمانی سال های 96 تا 98 افرادی که دو شغل و بیشتر داشتند در طول هفته یک تا 32 ساعت فعالیت می کردند و در مقابل افرادی که یک شغل دارند در هفته 50 ساعت در محل کار خود حاضر هستند. طبق این آمار به احتمال زیاد علت دو شغله و بیشتر شدن شاغلان، کم بودن ساعت کار هفتگی است و برای جبران درآمد پایین افراد به شغل دوم می پردازند.

در دوره مذکور، متوسط ساعت کاری شاغلان یک شغل از 46 ساعت و 50 دقیقه به 46 ساعت و 27 دقیقه کاهش یافته است. این در حالی است که ساعت کاری دو شغله ها در شغل اصلی در مدت مشابه، از 39 ساعت و 26 دقیقه به 39 ساعت و 17 دقیقه رسیده است.

سهم مردان و زنان دارای دو شغل و بیشتر در طی سه سال گذشته فرایند افزایشی داشته است. به طوری که سهم مردان از 3.5 درصد به 3.8 درصد و برای زنان از 1.6 درصد به 2 درصد رسید.

بیشترین سهم شاغلان تک شغله در سال گذشته مربوط به گروه سنی 35 تا 39 ساله است و بیشتر دو شغله ها در گروه سنی 40 تا 44 سال بودند. نکته قابل توجه در این آمار این است که در سه سال گذشته بیشترین سهم دو شغله ها از گروه سنی 35 تا 39 سال به 40 تا 44 سال منتقل شده است.

براساس این گزارش طی سال های 96 تا 98، شاغلان بی سواد تمایل بیشتری به داشتن چند شغل دارند به طوری که سال گذشته 7.6 درصد دو شغله ها بی سواد و 3.1 درصد با سواد بود.

در بین دوشغله های باسواد نیز بیشترین سهم به فارغ التحصیلان یا افراد در حال تحصیل مقطع دکترای تخصصی یا فوق تخصصی اختصاص دارد. در رتبه دوم نیز افراد با سوادی که در دوره های سوادآموزی آموزش دیده اند یا در مقطع ابتدایی ترک تحصیل نموده اند، سهم بیشتری دارند.

در سال های 96 تا 98، کارکنان مستقل و کارفرمایان به ترتیب بیشترین سهم شاغلان دارای دو شغل را دارند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6056

به "آنالیز شرایط اشتغال طی سال های 96 تا 98، رشد ملایم شمار 2 شغله ها در 3 سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز شرایط اشتغال طی سال های 96 تا 98، رشد ملایم شمار 2 شغله ها در 3 سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید