از تجربه ایران برای از سرگیری تجارت و ترانزیت در منطقه اکو استفاده گردد

به گزارش مجله بای بلاگ، موضوع جلسه مجازی کمیته حمل ونقل اتاق بازرگانی و صنعت اکو، آنالیز مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا 19 در کشورهای منطقه بود. در این نشست مجازی هیات هایی از کشورهای ایران، افغانستان، ترکیه، ازبکستان، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان به همراه دبیرخانه اتاق اکو مستقر در ترکیه و بانک توسعه و تجارت اکو شرکت کردند.

از تجربه ایران برای از سرگیری تجارت و ترانزیت در منطقه اکو استفاده گردد

در این نشست نماینده ترکیه به راه های همکاری و غلبه بر مسائل در شرایط کنونی شیوع بیماری کووید 19 اشاره نمود؛ و درباره اجرایی شدن موافقت نامه تجاری اکو (اکوتا) گفت.

در این نشست درباره مسائل عدم اجرای موافقت نامه ها در چارچوب اکو، موافقت نامه تسهیلات ویزایی و چارچوب حمل ونقل و ترانزیت اکو گفت وگو شد؛ قرار شد برای حل این مسائل با همکاری دبیرخانه اکو و کشورهای عضو تدابیری اندیشیده گردد.

همچنین درباره شرایط مرزها که به خاطر شیوع ویروس کرونا بسته شده بود، گفتند. به گفته نماینده اتاق ایران حدود 80 درصد مرزهای کشور بازگشایی شده است.

او از کشورهای عضو خواست از تجربه ایران در راستای از سرگیری تجارت و ترانزیت در منطقه اکو استفاده نمایند و بازگشایی گذرگاه های مرزی را تسریع بخشند؛ این پیشنهاد مورد استقبال کشورهای عضو نهاده شد.

بعدازآن نماینده افغانستان از اقدامات بهداشتی کشور خود در گمرک و نقاط مرزی گفت؛ پیوستن افغانستان به کنوانسیون تیر الکترونیک باعث توسعه حمل ونقل در منطقه شده و در حال حاضر کارگاه های آموزشی برای شرکت های حمل ونقل این کشور برگزار می گردد. همچنین مرکز آموزش تخصصی در این زمینه در کشور افغانستان ایجاد خواهد شد.

نماینده افغانستان درخواست کرد کشورهای عضو امکان عبور کامیون های افغانی از قلمرو خود را فراهم می نمایند. او همچنین خواهان بهره برداری از امکانات بندر چابهار برای ترانزیت و صادرات کالاهای کشور افغانستان شد. در این زمینه مقرر شد همکاری نزدیک بین اتاق های بازرگانی عضو صورت پذیرد.

در ادامه این نشست مجازی نماینده آذربایجان گفت با توجه به موقعیت استراتژیک آذربایجان در جهت چین به اروپا و دسترسی این کشور به بندر اکتائو در قزاقستان و تکمیل راه آهن این کشور با ترکیه همچنین ارتباط ترانزیتی با گرجستان اقدامات مناسب برای کنترل و مهار کووید 19 در این کشور صورت گرفت و مقررشده است که در مرزهای ورودی اقدامات بهداشتی و ضدعفونی محموله های ورودی صورت پذیرد.

همچنین نماینده پاکستان در این نشست با برشمردن مسائل ناشی از شیوع بیماری کووید 19 در این کشور و در دنیا به اقدامات این کشور در ابعاد بهداشتی و مالی پرداخته و بر اهمیت کریدورهای منطقه ای اکو تاکید نمود.

او خواهان بهره گیری از پتانسیل های این منطقه درزمینهٔ ترانزیت، حمل ونقل درون منطقه ای شد و پتانسیل های پروژه کریدور چین به پاکستان (سی پک) را یادآور شد.

نماینده پاکستان خواهان اجرایی شدن موافقت نامه های امضاشده در چارچوب اکو درزمینهٔ حمل ونقل و ترانزیت شد.

همچنین نمایندگان ازبکستان و قرقیزستان نیز به صورت جداگانه مواردی را درباره اثرات منطقه ای و دنیای همه گیری کووید 19 برشمرد. آن ها به کاهش 50 درصدی درآمدها و ورشکستگی شرکت ها و تجار اشاره نمودند و عنوان کردند که در این زمینه معافیت های مالیاتی و سایر تسهیلات لازم در نظر گرفته شده است.

نماینده ازبکستان خواهان همکاری کشورهای عضو درزمینهٔ توسعه راهکارهای مبارزه با بیماری کرونا و اجرایی شدن موافقت نامه های امضاشده در چارچوب اکو شد.

نماینده دبیرخانه اکو نیز در این نشست گفت پس از انتشار ویروس کووید 19 کشورها مرزهای خود را بستند و در صورت تداوم شرایط فعلی کشورهای عضو در تأمین موارد دارویی و پزشکی و محصولات کشاورزی و غذایی با مشکل روبرو خواهد شد.

او ادامه داد: در این زمینه دبیرخانه اکو چارچوب بهداشتی روبروه با این شرایط را با توجه به موافقت نامه ترانزیت و تجارت اکو تهیه و بین اعضا توزیع نکرده است تا مانع توقف جریان کالا و ترانزیت در منطقه گردد.. کشورهای عضو نظر و پیشنهاد خود را به دبیرخانه ارسال نمایند.

در این نشست عنوان شد که تماس با ترکمنستان برای بازگشایی مرزهای این کشور انجام می گردد.

تاریخ برگزار نشست بعدی، اعلام خواهد شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 3152

به "از تجربه ایران برای از سرگیری تجارت و ترانزیت در منطقه اکو استفاده گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تجربه ایران برای از سرگیری تجارت و ترانزیت در منطقه اکو استفاده گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید