شروع نقشه برداری از رودخانه هیرمند مرزی برای تحویل حقابه ایران

به گزارش مجله بای بلاگ، دیرکل دفتر رودخانه های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو از شروع کار نقشه برداری رودخانه هیرمند مرزی از امروز توسط گروه کاری مشترک دو کشور به منظور تحویل حقابه ایران از این رودخانه اطلاع داد.

شروع نقشه برداری از رودخانه هیرمند مرزی برای تحویل حقابه ایران

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از وزارت نیرو، عیسی عظیم زاده، با اشاره به حضور هیئت بیش از 20 نفره افغانستانی در ایران گفت: این هیئت به مدت یک ماه در زابل مستقر خواهند بود و در این مدت اکیپ های فنی دو کشور با حمایت مرزبانان ایرانی و افغانستانی وارد عرصه کار می شوند.

وی درباره نتایج نشست مشترک طرف های ایرانی و افغانستانی در سیستان و بلوچستان در مورد رودخانه هیرمند مرزی، ادامه داد: در این نشست فرابخشی، وزارتخانه های نیرو، کشور، امور خارجه، دفاع و فرماندهی مرزبانی و دستگاه ها و مسئولان استانی از ایران و همتایان افغانستانی آن ها حضور داشتند.

عظیم زاده با اشاره به سرپرستی هیئت ایرانی توسط وزارت نیرو و نیز حضور معاونان کمیساریایی ایران و افغانستان در این نشست، گفت: جلسات روز گذشته به کار خود انتها داده و امید است در مدت یک ماه که هیئت افغانستانی در ایران حضور دارد، کار نقشه برداری رودخانه مرزی هیرمند به انتها برسد.

وی هدف از نقشه برداری رودخانه هیرمند مرزی را که مصاحبه های آن از بیش از یک سال گذشته شروع شده، استقرار سازه های دریافت حق آبه های ایران عنوان نمود. سازه هایی که ضروری است به صورت دقیق طراحی شوند و از تجهیزات دقیق برخوردار باشند.

مدیرکل دفتر رودخانه های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو تاکید نمود: این تجهیزات باید مدرن باشند تا اطمینان حاصل گردد که حق آبه ها منطبق بر مفاد معاهده 1351 رودخانه هیرمند تحویل ایران می گردد. پس از تهیه نقشه ها، در گام بعد معاونان کمیسار های دو کشور باید این نقشه ها را تأیید و مبادله نمایند. این نقشه ها، نقشه های توپوگرافی رودخانه هیرمند است که ایران قرار است سازه های آبگیری خود را روی آن طراحی و اجرا کند.

به گفته این مقام مسئول بدون تهیه این نقشه ها امکان طراحی سازه ها وجود ندارد. این مسئله هم برای ایران و هم برای طرف افغانستانی حائز اهمیت است و دو طرف باید مطمئن باشند که حق آبه داده و دریافت می گردد. بعد از تحویل نقشه ها، ضروری است کار طراحی و اجرای سازه ها انجام گردد که برای این کار بودجه مورد احتیاج هم تأمین شده است.

مدیرکل دفتر رودخانه های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو با بیان اینکه باید کانال های دقیق بتنی طراحی گردد که آب را از رودخانه تحویل بگیرد، گفت: در ابتدا ضروری است تجهیزات اندازه گیری نصب گردد تا مطمئن شویم که به چه میزان آب تحویل ایران می گردد. کوشش می کنیم این کار در یک سال آینده تمام گردد؛ بطوری که کار اجرای آن در سال آبی جاری شروع گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6229

به "شروع نقشه برداری از رودخانه هیرمند مرزی برای تحویل حقابه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع نقشه برداری از رودخانه هیرمند مرزی برای تحویل حقابه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید